Kirke Saaby Skole

Væksthuset

Væksthuset er Lejre Kommunes specialtilbud for elever med socio-emotionelle udfordringer, som profiterer af at være tæt på almenområdet. Tilbuddet indeholder skole og fritidsdel.

Vores målgruppe er børn med socio-emotionelle udfordringer. Børnene er præget af, at de oftest har oplevet mange nederlag, der har påvirket deres udvikling, læring og trivsel.  Det er børn med store følelser. Følelser de udtrykker på forskellig vis, og som de har behov for hjælp til at håndtere og til at få tilegnet sig hensigtsmæssige strategier til at sige til og fra på. Børnene har i overvejende grad gennemsnitlige forudsætninger for at lære svarende til alderen. Eleverne i Væksthuset profiterer af at være i et mindre læringsmiljø med få og gennemgående voksne samt en tydelig og forudsigelig struktur.

fotoStruktur: Væksthuset består af to huse. Eleverne er delt op i mindre, blandede aldersgrupper, hvor vi arbejder med individuelt tilrettelagt undervisning. Hvis vi vurderer, at eleven har de fornødne forudsætninger, kan eleven indgå i aktiviteter tilknyttet almenområdet.

fotoDe voksne: Vi er tre lærere og tre pædagoger ansat i Væksthuset. Vi samarbejder tæt med forældre, PPR og almenområdet.

fotoDagligdagen: Skoledagen er meget struktureret og forudsigelig. Planen for ugen er altid sendt ud på forhånd, så man som forælder kan gennemgå dagen med sit barn. Skulle der ske ændringer, melder personalet det ud til forældrene, hvis de ved det på forhånd. De fleste børn ankommer med bus om morgenen imellem kl. 7.45 - 8.00. Vi står klar til at tage imod børnene på parkeringspladsen ved kirken og følge dem ned til husene. Dagen slutter efter SFO, og vi følger børnene ud til deres bus.

fotoUndervisningen: Vi underviser i folkeskolens fagrække og følger Undervisningsministeriets fælles mål. Vi har mulighed for at differentiere og sætte realistiske mål for den enkelte elev.

fotoFrikvartererne: Vi holder frikvarter sammen med eleverne fra almenområdet, så vores elever har mulighed for at indgå i flere legerelationer. Vi er altid til stede til at støtte og guide børnene. Hver dag efter det store frikvarter har alle børn og voksne fra Væksthuset fællesleg. Vi leger den samme leg i en uge ad gangen.

fotoHus 1 (de ældste): Dagen starter med stillemorgen med spil, mobil eller tablet. Herefter gennemgår vi dagens program og spiller UNO, hvorefter skoledagen starter. Alle lektioner starter med SKAL-ting. Når eleven har lavet sine SKAL-ting, kan han/hun lave KAN-ting, som er en individuelt aftalt belønning for at have lavet SKAL-tingene. Ud over de obligatoriske fag har eleverne mindfulness i løbet af ugen. Om eftermiddagen går børnene i Klubben på Fanøvej (skolens SFO 2-tilbud) sammen med en voksen fra Væksthuset, til de skal hjem med bussen.

fotoHus 2 (de yngste): Dagen starter med stille morgenstund, hvor eleverne f.eks. leger eller spiller spil. Herefter starter vi med ugens sang, og vi giver evt. fællesbeskeder. Derefter går eleverne ud i små grupper, hvor de læser for hinanden eller får historie af en ældre elev. Efter læsning går eleven til sin stamgruppe, hvor vi gennemgår dagen, og undervisningen starter. Vi arbejder med SKAL og KAN. Alle lektioner starter med SKAL-ting. Når eleven har lavet sine SKAL-ting, kan eleven lave KAN-ting, som er elevens belønning for at have lavet SKAL-tingene. Efter fælleslegen over middag har vi mindfulness og derefter går dagen over til SFO-tid. I SFO-tiden er dagen stadig struktureret. Børnene kan melde sig til forskellige ting, som f.eks. krea (kreative aktiviteter), Play-station eller udeaktiviteter.

fotoBus: Eleverne bliver tilbudt privat buskørsel. Barnet bliver hentet og afleveret på bopælsadressen. Væksthuset bestiller den faste buskørsel. Busselskabet kontakter forældrene angående den tid, som bussen ankommer til hjemmet. Det er forældrenes ansvar at melde eventuelle ændringer i brugen af bussen til busselskabet.

fotoÅbningstider og ferier: Væksthusets åbningstid er kl. 7.45-15.00, også i ferier. Det er muligt at få passet sit barn i ferier. Væksthuset følger de kommunale lukkedage, jf. Lejre Kommunes hjemmeside.

fotoVisitation til Væksthuset: Visitationsprocessen foregår i samarbejde mellem afgivende institution/skole, forældre og PPR og skal bevilliges af visitationsudvalget.